077-667-0309    


סטרס ומתח בעידן המודרני 

כל אחד מאתנו חווה מעת לעת קשיים - תקופות בהן העומס גדול במיוחד, התמודדות עם אירועי חיים לא נעימים, לחץ בעבודה ובתחומים אחרים בחיים - בתקופות הללו הגוף שלנו עובר לתגובת סטרס (דחק), מצב בו הוא הופך להיות דרוך יותר מאשר במצבו הטבעי.

התסמינים הראושנים שעלולים להופיע בתקופה של סטרס הם עייפות, דאגנות יתר, חוסר שקט כללי, בעיות בריכוז וקשיים להירדם. במקרים בהם הסטרס מופיע לתקופה ארוכה, התסמינים עלולים להחמיר ולכלול תחושת דיכאון, נדודי שינה, חרדה מתמדמת ועייפות כרונית, כאבי ראש, פגיעה בזיכרון, תיאבון מוגבר והשמנה, התכווצויות שרירים ובעיות בנשימה.

מצב מתמשך של סטרס עלול לפגוע בבריאות ובמקרים מסוימים אף לגרום להתפתותן של מחלות קשות כמו סרטן, מחלות כלי דם ולב וסוכרת. לכן מעבר לתחושת הסבל המתמשך ולפגיעה באיכות החיים, חשוב לטפל בבעיה ולא להזניח אותה.

מה הם הגורמים לסטרס? 

נהוג לחלק את הגורמים לסטרס לקבוצות שונות:

הקבוצה הראשונה היא הגורמים הנפשיים. קשיים בעבודה, בעיות כלכליות, דאגות משפחתיות והמצב הביטחוני הם רק חלק קטן מהגורמים אשר עלולים להשפיע על המצב הנפשי שלנו ולגרום לסטרס.

הקבוצה השניה היא גורמים סביבתיים. זיהומים, חומרים כימיים מסוגים שונים וחשיפה לרעלנים יכולים גם הם להוות את הסיבה להתפתחותו של סטרס.

קבוצה נוספת מורכבת מגורמים פיזיולוגיים. הסטרס יכול להתפתח כתוצאה מטראומה שעברנו, מבעיה רפואית ממנה אנחנו סובלים ומאורח חיים לא בריא. 

להילחם או לברוח?

"הילחם או ברח" היא תגובה הישרדותית, המאפשרת לגוף שלנו להתמודד עם איומים וסכנות. ישנן צורות שונות להתמודדות ששרדו מתקופות קדומות של האנושות בהן האדם התמודד עם סכנות פיזיות, אך הן ממשיכות לשמש את האדם המודרני.

Fight (לחימה), Freeze (קיפאון), Flight (בריחה), Fright (אימה). יש הנוהגים להתייחס גם לאפשרות נוספת: Faint (עילפון).

מכיוון שהעולם השתנה והתפתח והמנגנון של "הילחם או ברח" נשאר זהה, הגוף שלנו עלול להגיב למצבים שאין בהם כל סיכון ממשי באותה צורה שהיה מגיב לאיום של חיית טרף אשר מתקרבת לעברנו ומאיימת להשתמש בנו כאוכל לגורים שלה.

אנחנו חיים בתקופה בה הגורמים אשר נתפסים אצלנו כמפחידים או מלחיצים שונים במהותם מהפחדים אשר היוו את נחלתם של אנשים בעבר – הגורם המאיים יכול להיות הבוס בעבודה שלנו, מקק אשר זוחל לידנו ועוד מגוון רחב של גורמים שהאיום הממשי שלהם מוטל בספק.

ריבוי הגורמים הללו, יכול לגרום לשיבושים במערכות שלנו ולבוא לידי ביטוי בתגובות גוף לא צפויות ולא רצויות וזאת במצבים שאינם טומנים בחובם כל סכנה או איום ממשי. 

כיצד נזהה מצב של סטרס?

כל אחד מאיתנו חשוף למגוון עצום של גירויים, ונאלץ להתמודד עם עומסים רבים בתחומים שונים בחייו. מצב זה לא תמיד מאפשר לזהות קיום של סטרס ומקורו.

חשוב מאוד לגלות רגישות לתסמינים: אם אתם מרגישים עייפים לאורך זמן (גם אם ישנתם בלילה), אם אתם חסרי שקט, אם אתם מרגישים כאבים בשרירים, אם משימות שצריך להתרכז בהן נראות לכם כבלתי אפשריות, אם אתם חווים כאבי ראש לעיתים קרובות, אם יש לכם נדודי שינה, תאבון מוגבר או תאבון מופחת ותחושה כללית ירודה – תסמינים אלו או חלק מהם יכולים להצביע על כך שאתם ככל הנראה נמצאים במצב של סטרס וחרדה.  

בימינו קיים מגוון רחב של אלטרנטיבות שיכולות לסייע במצבים של סטרס – החל מתרופות, דרך טיפולים של אנשי מקצוע מתחומים שונים ועד לשיטות אלטרנטיביות. 

חלק מהשיטות עלולות לקחת זמן רב, וזמן הוא מרכיב מאוד משמעותי עבור הסובל מסטרס.


אם גם אתם נמצאים בהליך של חיפוש אחר דרך מהירה ואפקטיבית אשר תשים קץ לסטרס - אתם מוזמנים לעשות צעד לדרך לחיים רגועים ובריאים יותר וליצור איתנו קשר.   


האתר נבנה במערכת 2all בניית אתרים