דכדוך לאחר לידה

להרות, ללדת ולהפוך לאמא – כמה שינויים סוערים בחייה של האישה. רגע הלידה עצמו הינו חוויה ייחודית, הן מבחינה פיזית וגם מבחינה פסיכולוגית. התהליך לאחר הלידה שתעבור האישה שנולד לה תינוק הינו תהליך ארוך ומורכב הרבה יותר מצירים ומלחיצות. מדובר בלידה שנדרש לה שינוי עמוק ב’עצמי’, בזהות שלה וביחסיה עם הסביבה. מדובר בשינוי מטלטל שיכול להיות מציף ולעורר גם קונפליקטים רגשיים. למשפחה ולבן הזוג של האישה יכול להראות מוזר שהיא מתחילה לגלות סימני דכדוך – לעיתים העובדה שהיא לא נראית שמחה ומאושרת עשוי לגרום לביקורת והאשמה כלפיה. האישה יכולה להיתפס כמפונקת, כחסרת אחריות ועצלנית. לכן, רצוי לזכור – שדיכאון לאחר לידה הוא לא בחירה ואין כאן מישהו אשם. מדובר במצב פיזיולוגי ורגשי שגורם לאישה סבל רב וכל מה שהיא צריכה זה הכלה, אמפטיה, תמיכה ועזרה. 

השינויים לאחר לידה

לאחר הלידה, כל מה שהאישה חשבה על עצמה, על הבן זוג שלה, על הלידה, על התינוק וכו’ פוגש לפתע את המציאות וקיים פער שיכול ליצור רגשות שונים שמלווים בכעס או עצב וכו’. המעבר לאימהות והשינוי בעולמה הפנימי של האישה יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של סימפטומים – מצבי רוח קיצוניים, רגישות יתר, בכי, עצב, חוסר ביטחון, תסכול וכעס. רגשות אלו הם חלק אינטגרלי מהחוויה שמציפה את האישה לאחר הלידה זאת יחד עם ההתרגשות והשמחה שיש בתינוק חדש. מקורם הינו גם בשינויים ההורמונליים שמתרחשים בגוף שלה לאחר הלידה וגם במפגש עם המציאות ועם שיווי המשקל הפנימי שמתערער עם לידת תינוק חדש. מצב שמכונה ‘דכדוך שלאחר הלידה’ (blues baby) מצב רגשי זה הולך ומתאזן כשבועיים לאחר הלידה.

מה הסימנים של דכדוך לאחר לידה?

התחושות שכמעט כל אישה תחווה לאחר הלידה הינם עייפות, חוסר שינה, חוסר ריכוז והם לא יהיו בהכרח קשורים לדיכאון לאחר הלידה. הנכון הוא להבין את עוצמתם והמינון שלהם – מה התמונה הכללית וכמה הסימפטומים הללו ישלטו בשגרה, עד כמה האישה סובלת מהם ואיך זה פוגע בתפקוד שלה. לפעמים חרדה עשויה גם להיות מלווה באבחנה ולבוא לידי ביטוי בדאגה לתינוק שאינו מרפה, תחושת מתח תמידית שמלווה בתחושות פיזיות כמו סחרחורת, בחילות וכו’.

מה ניתן לעשות במצב של דכדוך לאחר לידה?

על מנת שאותו דכדוך יעבור יש צורך בסביבה תומכת פיזית ורגשית. כלומר, עזרה טכנית שתאפשר לאם מדי פעם לקחת מנוחה, לאכול אוכל מזין, להסיר מעצמה מעט אחריות על כל מגוון מטלות היום ולהתמקד בקשר ובטיפול עם התינוק שלה. עזרה רגשית הינה – סביבה תומכת, מפרגנת, שתאפשר לה גם להביע את הקשיים שלה ותחזק את יכולותיה בזמן שהיא לומדת את התפקיד החדש. על האם להיות הרבה יותר מוחזקת ומוכלת בתקופה זו, לעשות הכל על מנת שיופחתו הסימפטומים הדיכאוניים, לחזק בה את התפיסה של מסוגלות שהיא יכולה להתמודד עם היותה אמא באופן הדרגתי. כל אלו יסייעו לה להשתחרר מרגשות האשם שמלווים אותה וגם מומלץ יהיה לפנות לעזרה מקצועית. כדאי שגם בן הזוג יפנה לסיוע או טיפול כדי לתת מקום לקושי שגם הוא ודאי חווה.

המאמר נכתב בשיתוף אתר ילדתי – הבית של האימהות אחרי הלידה.

פורטל טיפול בחרדות במספרים
0
טיפולים השבוע
0
שנות ניסיון
המלצות חמות של מטופלים
מאיר ג.רמת גן
קרא עוד
"לאחר שסבלתי מחרדות הרבה שנים הגעתי אל פורטל טיפול בחרדות וזכיתי לייחס חם ואישי ותוך זמן קצר חזרתי לחייך בחזרה"
דלית ח.פרדס חנה
קרא עוד
"ממליצה מאוד! עברתי מסע מפרך אך נשארתי עם טעם מתוק בסוף בזכות היחס, המקצועיות והליווי של המכון"
רינתי ק.הוד השרון
קרא עוד
"ממליצה בשמו של בעלי שסבל מדיכאון תקופה ארוכה מה שהשפיע על היחסים שלנו ועל האווירה בבית. הופעתי שכבר אחרי מספר מפגשים הוא התחיל לחייך והשאר היסטוריה"
ליאל ט.קריית חיים
קרא עוד
"הכל התחיל שסבלתי מחרדות קשות ליד אנשים עד שפחדתי לצאת מהבית. היום אני כבר מבינה שהכל מאחרי וזה בגלל הצוות המצוין שלא נתן לי להתייאש"
הקודם
הבא
מאמרים נוספים באותו הנושא
מאמר המערכת
מאמר המערכת

פורטל טיפול בחרדות, דיכאון ושיפור ביטחון העצמי.